V automobilu s dítětem jen v dětské sedačce
O tom, že dítě bychom měli v automobilu převážet pouze v dětské sedačce, dnes snad již nikdo nepochybuje. Navíc kromě povinnosti být za jízdy připoután bezpečnostním pásem na sedadle, které je povinně tímto zařízením vybaveno, platí na našich silnicích také to, že přepravované dítě musí být usazeno do dětské autosedačky. Toto ustanovení zákona platí pro děti menší než 150 cm a lehčí než 36 kg. O tom, jak je důležité dítě přepravované v automobilu usadit a upoutat v dětské autosedačce, hovoří nejen drsné televizní klipy, ale i řada skutečných případů. Také při nejrůznějších akcích BESIPu a na automobilových výstavách si můžete na simulátorech vyzkoušet, že při nárazu dítě v náručí opravdu neudržíte, případně mu můžete ještě více ublížit. Není až tak ojedinělým případem, že dospělý držel dítě v náručí a při nehodě jej vahou vlastního těla rozmačkal.Je potřeba si uvědomit, že například při rychlosti 50 km/h a při hmotnosti dítěte 10 kg bychom museli udržet ve svých rukou 300 kg! A tak statistiky uvádějí, že děti nezajištěné v autě v dětských sedačkách umírají při nehodě 7x častěji než ty, které jsou zabezpečené v autosedačce!
Co je to ISOFIX?
V současných moderních automobilech nalezneme u výbavy také poznámku, že sedačky vozidla jsou vybaveny systémem ISOFIX. O co se vlastně jedná? V roce 1997 připravil jeden z významných výrobců sedaček – společnost BRITAX RÖMER – ve spolupráci s automobilkou VW systém ISOFIX pro vůz Golf IV. ISOFIX se pak stal mezinárodním standardem spojení mezi vozidlem a dětskou autosedačkou. Systém ISOFIX umožňuje rychlou a správnou instalaci dětských sedaček. V některých případech může být totiž poněkud obtížné dětskou sedačku správně nainstalovat. Řada rodičů, a především maminek, dá jistě zapravdu, že manipulace se sedačkou a s dítětem na ruce je někdy značně problematická. Řešením je právě kotevní systém ISOFIX, který výrazně snižuje riziko nesprávné instalace dětské sedačky. Kotvy systému ISOFIX bývají u vozidel buď jako součást sériové výbavy, nebo je lze většinou doobjednat. Dětskou sedačku pak podle umístění kotevního systému ISOFIX můžeme ve vozidle nainstalovat buď zadní sedadla, nebo na sedadlo spolujezdce. Pro skupinu sedaček II-III (15–36 kg) je pak také využíván systém ISOFIX v kombinaci s bezpečnostním pásem auta.
Jdeme na nákup
Rozhodujícím kritériem pro volbu dětského zádržného systému je věk a hmotnost dítěte. V případě havárie totiž musí bezpečnostní systém vydržet až dvacetinásobek hmotnosti toho, kdo v sedačce sedí. Dítě bude při větších vzdálenostech trávit v autosedačce delší dobu, a tak se v ní musí cítit dobře a pohodlně. Je vhodné kupovat sedačku spolu s dítětem, už v obchodě ho do ní posadit a vyzkoušet si upínání bezpečnostních pásů. Pásy nesmí vést dítěti přes krk, kdy hrozí při nehodě nebezpečí udušení, neměly by být však ani příliš nízko; pak by dítě mohlo vyklouznout. Zadní stěna sedačky má být tak vysoká, aby její okraj sahal dítěti až nad uši. Je-li sedačka nižší, hrozí zranění týlu. V tom případě je vhodné dodatečně připevnit opěrku hlavy. Prodavač musí mít k dispozici český návod k montáži a obsluze všech nabízených modelů. Je dobré požádat i o předvedení zvoleného typu sedačky přímo v autě, ne všechny systémy se hodí do všech vozů. Může se dokonce stát, že díky kratším pásům sedačku do vozu vůbec nenainstalujeme. Bezpečná je jen ta sedačka, která se dá pevně připoutat. Málo zafixované sedátko se totiž může uvolnit a představuje potom pro dítě ještě větší nebezpečí. Před koupí je také dobré zjistit si nejen délku záruční doby, ale i možnosti záručního i pozáručního servisu. Pokud budete mít dojem, že připevnění nebo manipulace s upínacími pásy jsou obtížné, je lepší zvolit jiný model sedačky. Sedačky musí také mít našitu E značku a označení příslušné bezpečnostní normy.
Před každou jízdou pak musíme zkontrolovat nastavení a vedení pásů tak, aby dítě vždy bylo zafixováno ve správné pozici. V případě, že budete mít autonehodu, dejte zádržné systémy přezkoušet odborníkem a případné poškozené části vyměňte. Jen funkční sedačka je opravdu bezpečná. Při koupi sedačky z druhé ruky je dobré zjistit si její historii. Pokud už s ní někdo havaroval, je lepší ji nekupovat. I při nákupu starší sedačky je potřeba, aby k ní byl podrobný návod v českém jazyce.
Kolik sedaček dítě potřebuje?
Podle hmotnosti dětí, pro které jsou určeny, rozdělujeme dětské zádržné systémy do pěti základních skupin:
Skupina 0, která je určena pro děti do hmotnosti 10 kg, tj. do věku cca jednoho roku. Takové dítě ještě samo nesedí, jeho kosti jsou měkké, dítě neudrží samo hlavičku. Většinou leží. Dětské autosedačky této skupiny jsou tvořeny vypolstrovanou vaničkou s popruhy, které dítě ve vaničce drží. Popruh bývá tříbodový tvaru Y. Dítě se umisťuje do sedačky hmotnostní skupiny 0 čelem proti směru jízdy, sedačku samotnou připevňujeme bezpečnostními pásy pro dospělé. V případě nárazu je dítě do sedačky vtlačováno celou plochou těla. Místo, na kterém je sedačka umístěna, nesmí být vybaveno airbagem, případně musí být airbag odpojen.
Skupina 0+, která je určena pro děti do hmotnosti 13 kg. Ostatní je jako u skupiny 0.
Skupina I, která je určena pro děti o hmotnosti od 9 do 18 kg, tedy zhruba pro děti do 4 let věku. Dítě do dětské sedačky této skupiny se připevňuje pětibodovými bezpečnostními pásy (pás drží ramena dítěte dvěma kotevními body, boky dítěte dvěma kotevními body a rozkrok jedním kotevním bodem). Sedačka sama je umístěna tak, aby dítě v ní sedělo čelem po směru jízdy, a je připevněna k sedadlu automobilu bezpečnostními pásy pro dospělé. Dětské sedačky této skupiny bývají často doplněny různými ochrannými nárazovými štíty, které mnohdy mohou plnit funkci stolečku.
Skupina II, která je určena pro děti o hmotnosti 15 až 25 kg. Sedačky této skupiny nemají většinou vlastní bezpečnostní popruhy, ale dítě je v sedačce drženo spolu se samotnou sedačkou bezpečnostním pásem pro dospělé. Sedačky této skupiny bývají často doplňovány různými ochrannými nárazovými štíty, které mohou plnit funkci stolečku.
Skupina III, která je určena pro hmotnost dítěte od 22 do 36 kg. Dětskou sedačku tvoří často samotný sedák, bez opěradla, který dítě posune do takové výšky, jež umožňuje jeho připoutání bezpečnostním pásem pro dospělé. Konstrukce sedáku by měla zajistit, aby současně s dítětem byl na sedadlo automobilu připevněn sedák týmž bezpečnostním pásem pro dospělé tak, aby sedák nemohl při nárazu z pod dítěte vypadnout působením setrvačné síly. Mnoho typů dětských autosedaček je schváleno ve více třídách (např. 0-I nebo I-III) a tedy pro větší rozsah hmotnosti dítěte, někdy i s nutnými malými úpravami (např. odmontování opěradla autosedačky. Každý zádržný systém musí být označen homologační značkou, z které je zřejmé, kdo systém vyrobil, v jakém provedení a pro jakou hmotnostní třídu je určen.
Více tipů k dětským autosedačkám zde.
Zdrojem článku je www.ibesip.cz a v této podobě byl odsouhlasen Samostatným oddělením Ministerstva dopravy ČR, BESIP.